Son günlerde MILLI EĞITIM BAKANLIĞI İstatistikleri konusunda farkli yorumlar yapılmaktadır. Derslik başına düşen talebe sayısının 29 olduğu en çok da konuşulan konu oldu. Anadolu Ajansının geçtiği haberde de aynı istikamette tümceler vardı. Aslında tespitler çok da yanlış değil lakin plansızlık programsızlık işin içine girince kazın ayağı değişiyor.
Ülke genelinde derslik başına düşen talebe sayısı 29 rakamına düşmüş ise bunun manası ;
Her okulun tekli(normal) eğitim yapması durumunda her bir derslikte 29 kişi ile ders yapılabilir. Halbuki ki aynı şehirde dahi bir çok yanlışlıklar yapılmaktadır. Biz bu konuyu henüz önce;
"Okulları Verimli Kullanmak" başlıklı bir makale ile ele almıştık.
İstatistik geleceğe yön vermeye yönelik çalışmalar olması gerekirken bizde maalesef çoğu vakit günü kurtarmaya yönelik kullanılmaktadır.
Şimdi de biz bir bakalım istatistiklere.
Bu veriler MEB'in istatistiklerinden alınmıştır.
Öğrenci Sayısı Erkek | Öğrenci Sayısı Kız | TOPLAM | Derslik Sayısı | DERSLİK BAŞINA DÜŞEN ÖĞRENCİ SAYISI | |
İLKOKUL | 2.850.072 | 2.724.844 | 5.574.916 | 243.305 | 23 |
ORTAOKUL | 2.762.595 | 2.715.804 | 5.478.399 | 128.551 | 43 |
LİSE | 2.859.482 | 2.560.696 | 5.420.178 | 140.560 | 39 |
Öğrenci Sayısı Erkek | Öğrenci Sayısı Kız | TOPLAM | Derslik Sayısı | DERSLİK BAŞINA DÜŞEN ÖĞRENCİ SAYISI | |
İLKOKUL | 488.813 | 464.973 | 953.786 | 31.147 | 31 |
ORTAOKUL | 477.969 | 470.899 | 948.868 | 15.895 | 60 |
LİSE | 533.575 | 492.351 | 1.025.926 | 20.526 | 50 |
Buradan da görüleceği üzere gerek İstanbul'da gerekse Türkiye genelinde İlkokul-Ortaokul ayrımı yapılırken İlkokul yönünden toleranslı davranılmış. Bunun da manası bilhassa Ortaokulların ikili eğitime ve kalabalık sınıflara mahkum edildikleri.
Bu veriler göstermektedir ki Türkiye genelinde Ortaokullarda derslik başına düşen talebe sayısı 43'tür.
Liselerde bu sayı 31 olarak görülmektedir.
İstanbul Özelinde ele alırsak;
Ortaokullarda derslik başına düşen talebe sayısının 60 civarında meydana geldiğini liselerde ise 50 meydana geldiğini görebiliriz.
Liselerdeki bu sayıya Anadolu-Fen-Sosyal Bilimler-Anadolu Meslek liseleri de dahildir. Bu liselerde sınıf mevcutlarının 30 civarında olması ve tekli(normal) eğitim zaruri olduğu düşünüldüğünde imtihansız meydan meslek liselerinin ve daha önceki ve halk deyimiyle kapatılan, Düz Liselerin durumunu siz değerlendirin.
Yani bir yeri yaparken başka bir yeri bozmuşuz.
Bu istatistikler hakikaten önemli veriler içermektedir. Lakin değerlendirme yapılırken geleceğe yön vermesi gerekir. Çalışmaların buna göre dizayn edilmesi gerekir.
İlkokul'da sınıf mevcutlarının bu denli düşük görülmesinin ya da İlkokul+Ortaokul ayrımı yapılırken İlkokul yönünde seçenek kullanılmasındaki en önemli etkenleri ;
- bu çocukların küçük olmaları
- ve Sınıf Öğretmenlerinin norm fazlası duruma düşmemelerini sağlamak şeklinde özetleyebiliriz.
İstatistikler Özel Okulları da kattığınızda sayısal olarak mevcutları düşük göstermek mümkündür. MEB'in Dershaneleri özel okula dönüştürme, özel okula gidecek çocuklar için ödenek ayırma projesiyle birlikte özel okulların sistemdeki yeri arttırılacak böylece bu istatistikler henüz verimli hale getirilecektir. Bugün boş bulunan yada 10-15 kişi ile ders yapan sınıfların olduğu okullar da istatistiğe eklenince sayıları düşük göstermek tabii ki mümkündür.
Bu değerlendirmemizde varsa bir hatamız düzeltmekte imtina etmeyeceğimizi da ayrıca belirtmek isteriz...
Maksut BALMUK
Öğretmen
Alıntı inşa edilen sayfaların görüntüleri:
0 yorum:
Yorum Gönder