reklam

8 Nisan 2014 Salı

Aile hekiminden en memnun 3 il

Çalışma kapsamında 81 şehirde yer alan aile sağlığı merkezlerine (ASM) başvuran hastalara anket uygulaması inşa edilerek aile hekimleri tarafından sunulan hizmetlere memnuniyet oranları belirlendi. Toplam 1501 Aile Sağlık Merkezi'nde (ASM) 32 bin 667 kişi ile görüşülen çalışmada, il bazında memnuniyet ortalamaları karşılaştırıldığında en yüksek memnuniyetin Osmaniye, Kilis ve Yalova, en düşük memnuniyetin ise Bayburt, Tunceli ve Ankara illerinde olduğu saptandı. Araştırmada, memnuniyetsizliğe yöntem açan ilk sebebin doktora telefonla ulaşabilme sorusunda olduğu belirlendi.

Sağlık Bakanlığı Sağlık Araştırmaları Genel Müdürlüğü, 81 şehirde 'Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Hasta Memnuniyeti' araştırmasını tamamladı. 81 şehirde eş zamanlı olarak yürütülen, 2005 yılında kaptan uygulama şeklinde hayata geçirilen aile hekimliği uygulamasının, yurttaş memnuniyeti üzerindeki tesirlerinin de ölçülmesi hedeflendi. Türkiye'de aile hekimliği uygulamasının öncelikle Düzce şehrinde Eylül 2005'te kaptan uygulama olarak başlatıldığı belirtilen araştırma da, Birinci basamak sağlık hizmetlerinin yaygınlaştırılması, etkin ve denk bir şekilde verilebilmesi amacıyla uygulamaya konulan bu sistemin 2010 seneyi sonuna kadar bütün şehirlerde hayata geçirildiği vurgulandı. Araştırmada katılımcıların demografik bilgilerinin yanında memnuniyet düzeyini ölçmeye yönelik 26 soru soruldu. Araştırmada hasta memnuniyeti, 'Doktor-hasta ilişkisi', 'Sağlık hizmeti', 'Enformasyon ve destek ', 'Sağlık hizmetlerinin organizasyonu', 'Ulaşılabilirlik' ve 'Genel Değerlendirme' boyutlarıyla incelendi. Alan uygulaması Kasım 2012-Ocak 2013 tarihleri arasında yapıldı. Anket formları, şehirlerde görevli anketörlerce günün farkli saatlerinde her bir aile sağlığı merkezinden en az 10 kişi olacak şekilde tamamiyle herhangi seçilen kişilere ASM çıkışında uygulandı. Araştırma sonucunda 32 bin 667 kişiye ait veriler çözümleme edildi. Katılımcıların yüzde 49,9'u kadın, yüzde 50,1'i erkektir. Araştırmaya katılanların en genci 18, en yaşlısı ise 92 yaşında. Kişilerin yüzde 89,2'si kent, yüzde 10,8'i ise kır yerleşimli. Nihai 12 ay içerisinde aynı sağlık kuruluşuna gelme sayısının vasati 6 olarak gerçekleşti. Katılımcıların yüzde 2,1'i hasta memnuniyeti araştırmasına henüz önce de katıldıklarını belirtti. Katılımcıların yarıdan fazlası ilköğretim okulu mezunu.

VATANDAŞ AİLE HEKİMİ VE MERKEZE TELEFONLA ULAŞAMAMAKTAN ŞİKAYETÇİ

Türkiye genelinde uygulanan ölçeğin aile hekimleri tarafından verilen sağlık hizmetlerini genel olarak nasıl buluyorsunuz? sorusu esas alınarak elde edilen hasta memnuniyetinin yüzde 91,5 olduğu saptandı. Memnuniyet ortalamalarının en yüksek olduğu alanların doktor-hasta ilişkisi ve sağlık hizmeti sunumu sahalarında olduğu saptandı. Soru bazındaki incelemelerde Türkiye genelinde en yüksek memnuniyet seviyesine sahip durumlar 'Sizi dinlemesi', 'Sorunlarınızı ona (hekime) söylemenizi kolaylaştırması', 'Kayıt ve bilgilerinizi saklı tutması' şeklinde belirlendi. Türkiye genelinde en yüksek memnuniyetsizliğe sahip vaziyetlerin ise 'Doktora telefonla ulaşabilme', 'Aile sağlığı merkezine telefonla ulaşabilme', 'Bekleme odasında harcadığınız zaman' olarak tespit edildi. İl bazında memnuniyet oranları karşılaştırıldığında en yüksek memnuniyetin yüzde 99.49'la Osmaniye, yüzde 99.23'le Kilis ve yüzde 99.05'le Yalova ol arak tespit edildi. İl bazında en düşük memnuniyetin ise yüzde 67.78'le Bayburt,yüzde 76.79'la Tunceli ve 77.93'le Ankara illerinde olduğu saptandı. Osmaniye şehrinde en fazla memnuniyetin 'Aile sağlığı merkezlerinde görevli hekimlerin davranışlarını genel olarak nasıl değerlendiriyorsunuz?' sorusunda olduğu belirlendi. Yalova şehrinde en fazla memnuniyetin 'Önceki görüşmelerde yaptıklarını ve söylediklerini hatırlaması' sorusuna olduğu belirlendi. Kilis şehrinde en fazla memnuniyetin 'Uzman hekime ya da hastaneye sevkten beklemeniz gerekenler ile ilgili sizi hazırlaması', 'Hekim dışındaki diğer personelin size yardımcı olması', 'Acil sağlık sorunları için hızlı hizmet sunulması' ve 'Aile sağlığı merkezlerinde görevli hekimlerin davranışlarını genel olarak nasıl değerlendiriyorsunuz?' sorularında olduğu görülmekte. Bayburt, Ankara ve Tunceli şehrinde en fazla memnuniyetsizliğin, 'Doktorunuza telefonla ulaşa bilmeniz' sorusunda olduğu kaydedildi.

TELEFONLA HEKİME ULAŞABİLME MEMNUNİYET ARTIRICI BİR UNSUR

Türkiye genelinde memnuniyetsizliğe yöntem açan ilk altı sebebin doktora telefonla ulaşabilme, aile sağlığı merkezine telefonla ulaşabilme, bekleme süreleri, evvelki görüşmelerde yaptıklarını ve söylediklerini hatırlaması ve hekim dışındaki diğer personelin size yardımcı olması sorularında olduğu saptandı. Hekim sayısı ve fiziki koşullar açısından evvelki yıllara göre iyileştirilmeler gerçekleşmiş olmakla birlikte, bu sorunların halen öncelik arz ettiği anlaşıldı. Bununla birlikte, telefonla hekime ulaşabilme ve yardım alabilme konusunun memnuniyeti henüz da artırıcı bir unsur olarak üzerinde durulmaya değer olduğu vurgulandı. Evvelki yıllarla karşılaştırıldığında memnuniyet oranlarının her yıl artmakta olduğu görüldü. 2010 ve 2011 yıllarında yüzde 81,2 ve yüzde 89,8 olan memnuniyet yüzdeleri bu araştırmada yüzde 91,5'i buldu. Yaş arttıkça hem aile sağlığı merkezine inşa edilen ziyar et sayılarının hem de memnuniyet seviyesinin giderek arttığı saptandı. Diğer taraftan, aile sağlığı merkezine inşa edilen ziyaret sayısının artması da memnuniyet seviyesinin artmasını beraberinde getirdiği vurgulandı. Aile hekimliği disiplini açısından hizmetin sürekliliğinin artmasının hasta-hekim iletişiminden tedavinin başarısına kadar birçok açıdan faydasının olması beklenen bir durum olduğu belirlendi.

0 yorum:

Yorum Gönder

reklam yeri
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India
online kişi acaip's Profile on Ping.sg