reklam

17 Ağustos 2012 Cuma

Kur'an'a göre helal gıda - Yaşar Nuri Öztürk


Kur'an'a göre helal gıda Kur an, helal gıdayı belirlemede üç egemen ilkeyi öne çıkarmaktadır:

1. Gıda, Möe2öfbn ihlalinden arınmış olacak,
2. Gıda doğal olacak,
3. Gıda, yasaklanan yiyeceklerden olmayacak. Örneğin domuz eti

Möe2öfbn ihlalinden arınmış olmak, gıdanın, başkalarının hakkına, emek ve gayretine tasallutla elde edilmiş olmaması demektir. Başkalarının emek ve alınterinin ürünü olan değerlere mu-sallat olanların bu yolla elde ettikleri gıdalar, hükmen domuz eti niteliğindedir. Böy-le olunca da bu hükmöee domuz etlerini yiyenler hükmen domuz sayılırlar. Bunların bu haram gıdaları yemeye başlarken besmele çekmeleri halkı aldatmaktan başka bir işe yaramaz. Bırakın besmeleyi, Möe2öfbn suresi, bunların kıldıkları namazları bile lanet vesilesi olarak tescil ve ilan etmiştir.

Demek ki, gıda, başkalarının hak ve emeği aşırılarak elde edilmişse, özellikle kamu haklarına tasallutla elde edilmişse sadece haram hale gelmekle kalmaz, yiyenleri ve yenmesine bir biçimde kolaylık sağlayanları din inköe2rcısı, müşrik durumuna düşürür. Böyle bir gıda ile beslenenlerin kıldıkları namazlar onlara Allah tan bir lanet olarak geri döner.

Gıdanın doğal olmasına gelince, doğal gıdanın tanımı, Kur anın kendine özgü üslöfbbuyla şöyle verilmiştir: Tanrı nın elinden çıkan yiyecekler. Temel buyruk şudur:

O'nun ayetlerine inanıyorsanız, üzerine Allah'ın adı anılmış olanlardan yiyin! Size ne oluyor da üzerine Allah'ın adı anılmış olanlardan yemiyorsunuz? Birçokları ilimsiz bir biçimde kendi keyiflerine uyarak halkı şaşırtıyorlar. Üzerine Allah'ın adı anılmayan-lardan yemeyin! (En am, 118, 119, 121)

Geleneksel kabule göre, bu buy­ruk, üze­ri­ne Al­lahın adı anıl­ma­dan ke­si­len hay­van­la­rın etlerinden ye­me­yi yasak­lı­yor. Ayette hayvandan ve etten bahis yoktur. Buyruk, müşriklerin putlara adadıkları hayvanların yenmemesini de içerebilir. Hatta iniş sebebi bu olabilir. Çünkü Kur anın indiği zaman, insanlığın, doğal gıda-doğal olmayan gıda diye bir meselesi yoktu. Ancak, temel tefsir kuralını unutmayalım: Bir ayetin özel bir sebeple ve özel bir konuda inmiş olması, buyruğun genelliğine engel değildir. Özgün ifadesiyle, Sebebin hususiyeti nassın umumiyetine engel değildir.

O halde, Üzerine Allahın adı anılmamış şeyleri yemeyin ayetinin esas anlamı, do­ğal ni­te­li­ği­ni kay­bet­miş gı­da­ların ye­nil­me­mesi, özellikle, genleri değiştirilmiş hormonlu gıdaların, örneğin, GDO lu buğdayların halka yedirilmemesi olacaktır.

Üze­ri­ne Al­lahın adı anıl­mak, eş­ya üze­ri­ne Al­lahın is­mi­nin oku­nup üfü­rül­me­si de­ğil­dir, ni­met­le­rin Al­lahın ya­rat­tı­ğı do­ğal hal­le­riy­le kullanıma sunulmaları demek­tir. Kur an, bu gıdaları tayyib (temiz, leziz, taze) diye anmakta ve beslenmenin, bu niteliği taşıyan yiyeceklerle sağlanması gerektiğine defalarca vurgu yapmaktadır. (2/57, 168, 172; 5/88; 7/160; 8/69; 16/114; 20/81; 23/51)

SİYASETÇİLERİN KULAKLARI ÇINLASIN!

Gıdaları helal olmaktan çıkaran istisnaöee bir olumsuzluk da var. Türk literatüründe ilk kez tarafımızdan telaffuz ve ilan edilen bu olumsuzluk şudur : İslam fıkhının egemen ilkelerin-den birine göre, kamu görevi alan kişiler, ilmöee faaliyet dışında ikinci bir işle, özellikle para getiren bir işle uğraşamazlar. Uğraşırlarsa o göreve geldikleri günden itibarenki mal varlığı artışlarına devlet adına el konur. Hz. Ömer in sahaböee nesli valilerine uyguladığı açık icraatı ortada. Hz. Ömer, bu icraatı cümlesinden olarak, mesela, Bahreyn valisi ünlü sahaböee Ebu Hureyre nin bütün mal varlığına el koymuş ve onu devlet görevini, servet yapma aracı olarak kullandığı için Allahın ve Kur anın düşmanı ilan etmiştir. Bu demektir ki, Hz. Ömer, Ebu Hureyre ve benzeri valileri Möe2öfbn ihlaliyle suçlamıştır. Bizim Möe2öfbn meselesindeki hassasiyet ve söylemlerimizin dayanakları işte bunlardır. Karnımızdan konu-şuyor değiliz. Umarız, bu millet bunların kıymetini bilir. Sahi, siz, Hz. Ömer in andığımız icraatından söz eden bir hocaefendi ye hiç rastladınız mı?

Allah ile aldatanlar bu milleti ahmak yerine koymakla kalmadılar, düpedüz eşek yerine koydular da bu millet bunu ya hiç anlamadı yahut da anladı da bundan zevklendiği için sesini çıkarmadı. Tercih kendisinin, istediği ihtimali seçsin.Kur'an'a göre helal gıda - Yaşar Nuri Öztürk

0 yorum:

Yorum Gönder

reklam yeri
 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Hot Sonakshi Sinha, Car Price in India
online kişi acaip's Profile on Ping.sg